Przegląd narzędzi nocode dla zespołu marketingowego
Triggerowane maile są o 497% bardziej skuteczne niż masowa wysyłka. Pushe o 1,490%. Korzystasz z triggerów - korzystasz z nocode!
MarTech czyli Marketing Technology - wykorzystywanie technologii w marketingu, połączenie ze sobą marketingu, technologii i zarządzania. Celem MarTechu jest zorientowanie wszystkich działań na odbiorców i lepsze zrozumienie ich potrzeb.
Zespoły marketingowe opierają się na szybkim działaniu i kreatywności. Platformy nocode pozwalają uniezależnić się w pewnym stopniu od IT przez co dramatycznie zwiększyć prędkość dostarczania efektów. Głównymi atutami rozwiązań nocode jest:
- niska bariera wejścia a w zasadzie korzystniejsza krzywa uczenia się rozwiązań vs tradycyjne metody dostarczania oczekiwanych rozwiązań
- przestrzeń do integracji - nocode to relatywnie świeży trend, większość obecnie dostarczanych produktów skupia się na jak najlepszym rozwiązaniu konkretnego problemu a w innych kwestiach integruje się z pozostałymi narzędziami. Jeśli narzędzie nie posiada wbudowanej integracji zapewne posiada API i pozwala na integracje przez Zapier / Make.
Chiefmartec stworzył ciekawą grafikę porządkującą produkty nocode:
Ja linię podziału poprowadzę odrobinę inaczej:
Szybkie budowanie aplikacji
Myślę, że największą wartością dla zespołów marketingowych jest szybkie dostarczenie efektu dla klienta. Na tej liście pominę Bubble bo jest to relatywnie złożone narzędzie.
Adalo - pozwala na tworzenie prostych aplikacji natywnych które można pobrać ze sklepu App Store lub Google Play. Nie jest to PWA (Progressive Web App) ani embed strony www wrapowany w aplikację tylko kompletna aplikacja natywna.
Tutaj pisałem jak w pare godzin stworzyłem prostą aplikację dla klienta.
Adalo nie jest najlepszym rozwiązaniem, jeśli chcemy zbudować złożony mobilny produkt, ale jeśli potrzebujemy aplikacji prezentującej produkt czy jakąś akcje, kampanie - idealne rozwiązanie!
Airtable - to popularna baza danych która nazywam Excel na sterydach. Jej plusem jest wiele możliwości integracji z innymi narzędziami oraz graficzny, przystępny interfejs. Airtable można też "wystawić" jako wewnętrzną stronę lub stworzyć formularz publiczny dzięki któremu możemy zbierać dane bezpośrednio do bazy.
Dla zespołów marketingowych przygotowane są szablony typu Content calendar, Event planning czy Digital asset management.
Fajnym przykładem jest, ocierający się o następny rozdział, proces automatycznego generowania grafik do sociali z pomocą Banner Bear - tutaj instrukcja.
Jest wiele landing page builderów - do prostych rzeczy używam Carrd, ale tu zaproponuje Softr w którym można zbudować istotnie więcej niż w Carrd i jest zaprojektowany jako interfejs do wyżej wymienionego Airtable.
Softr to dobre narzędzie do zrobienia dashboardu, katalogu, wiki dla zespołu - generalnie strony do wyświetlania zbiorów danych. I można oczywiście robić inne rzeczy ale jeśli potrzebujesz przestrzeni kreatywnej to raczej wybrałbym Webflow.
Automatyzacja
Według McKinsey w około 60% zawodów można zautomatyzować 1/3 zadań - warto poszukać powtarzalnych czynności i skorzystać z dobrodziejstw automatyzacji.
Platformy automatyzacyjne pozwalają łatwo połączyć dwa produkty które nie posiadają natywnej, wbudowanej integracji. Na przykład gdy wrzucamy materiał na Facebooka jego kopia idzie do Airtable jako archiwum oraz na inne sociale . Albo gdy ktoś wspomni na Twitterze naszą markę - bam, info na Slacka.
W Polsce chyba najbardziej popularny jest Zapier, ale ja osobiście preferuje Make.com - i jest to kompletnie subiektywny wybór. Nie doktoryzowałem się z tego, ale cennik Make wydawał mi się korzystniejszy dla startującego użytkownika.
Triggerowane kampanie
Zostawiłem na koniec, bo prawdopodobnie każdy marketingowiec nieświadomie korzysta już z tych narzędzi nocode - twój system do wysyłki prawdopodobnie posiada elementy nocode, bo event driven programming to programowanie!
Popularnym systemem do wysyłki i tworzenia kampanii jest mailerlite (nawiasem mówiąc kupiony w tym roku przez polskie Vercom). Tworzenie layoutu metodą drag-n-drop czy tworzenie workflowów jak w ilustracji poniżej to dobre przykłady włączenia do produktu filozofii nocode.
Sam nie wykorzystuje jego pełnego potencjału ale środowisko twórców micro-saasów często uwzględnia go w swoim "stosie produktowym". Chyba dlatego, że za przystępną cenę otrzymuje się cały zestaw - od triggerowanych kampanii po prosty landing page builder.
Przy okazji, wspomniany wcześniej Make.com posiada katalog szablonów najpopularniejszych integracji mailerlite z innymi narzędziami.
Wrap up
Myślę, że narzędzia nocode pozwalają dać zespołom marketingowym poczucie większej sprawczości i sterowności czego efektem jest szybszy i bardziej efektywny marketing. Obszar nocode jest bardzo pojemny i w czuje dyskomfort mając świadomość ile wątków pominąłem - zwłaszcza z obszaru tworzenia treści (hello Canva, Copy.ai, Writesonic - to temat na odrębny wpis). Marketing to kolejny obszar w którym dzięki nocode specjaliści domenowi mogą bezpośrednio budować efektywne rozwiązania biznesowych wyzwań.
A jakich narzędzi nocode Ty używasz?
Tekst zawiera linki afiliacyjne