#buildinpublic - czym jest i dlaczego warto?
Budowanie produktu jest trudne a budowanie przed publicznością brzmi już strasznie - po co to sobie jeszcze komplikować?
Budowanie produktów czy rozwiązań to coś co zazwyczaj robimy w ukryciu. Wielkie korporacje mają swoje działy Reaserch and Development. Każdy kto chcę z taką korporacją cokolwiek zrobić dostaje do podpisania NDA bo jest to bardzo ważna firma i tworzy bardzo innowacyjne rozwiązania.
Po drugiej stronie są startupy - które przysłowiowo powstawały w garażu - bojąc się, że ich innowacyjny pomysł zostanie skopiowany przez potężną firmę która dzieli i rządzi atakowanym przez startup rynku.
Czy musi tak być? Otóż ostatnio na popularności zyskuje trend #buildinpublic - co oferuje?
✔️ Wiarygodność - szczere i autentyczne opisy wyzwań z którymi się zmagasz pomogą Ci zbudować wizerunek solidnej osoby. Efekt aureoli sprawia, że część pozytywnych emocji zostanie przeniesiona na Twój produkt.
✔️ Market fit - otwierasz się na dyskusję ze swoją publicznością dzięki czemu możesz usłyszeć interesujące informacje zwrotne które pomogą Ci dostosować produkt do potrzeb grupy docelowej.
✔️ Zaangażowanie - budując narracje przyciągasz osoby zainteresowane Twoją historią i w naturalny sposób budujesz ich więź i lojalność z Tobą i twoim rozwiązaniem
✔️ Budowanie zwyczaju - publiczne zobowiązanie jest świetnym sposobem na motywowanie siebie do regularnej pracy. Każdy twórca przechodzi ciężkie chwile - świadomość, że jest grupa osób przed którą zadeklarowało się jakiś efekt jest stymulująca.
Minusy budowania przed publicznością które warto mieć w głowie: możesz faktycznie zdradzić zbyt wiele, sam proces dzielenia się wiedzą i swoją historią kosztuje twój czas - czyli najważniejszy zasób bootstrappera; jest też wyzwaniem dla osób które nie lubią być w centrum uwagi.
Parę porad:
✔️ Bądź szczery, #buildinpublic to nie ma być festiwal sukcesów. Celebruj nawet drobne sukcesy ale nie unikaj pisania o niepowodzeniach. Wielu z nas kibicuje "słabszej drużynie".
✔️ Dziel się procesem jak rozwiązałeś dany problem - dostarczysz wartość czytelnikom.
✔️ Podziel się roadmapą - pokaż czytelnikim jakie masz cele i rozliczaj się z nich gdy przyjdzie pora. To też dobra okazja by zbadać czy Twoje plany rezonują z Twoim audytorium.
Teoria jest spoko, ale ja zawsze muszę zobaczyć jak się to przekłada na działanie praktyczne, dlatego za tydzień przejdziemy przez konkretny przykład.
A ty znasz jakiś startup który jest prowadzony w tym duchu? Podziel się w komentarzu - zwłaszcza jeśli jest polski - bo ja żadnego nie znalazłem.